“Πού πάμε; Στα βράχια;” Ομιλία της ΕΡΩ στην Κάλυμνο με τον π. Θεμιστοκλή

Η Ενωμένη Ρωμηοσύνη στην Κάλυμνο διοργάνωσε ομιλία υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας με ομιλητή τον πρωτοπρεσβύτερο πατέρα Θεμιστοκλή Χριστοδούλου, προϊστάμενο του Ιερού Ναού Αγίου Ελευθερίου Αχαρνών, στις 16 Νοεμβρίου 2025.

Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Νεότητος του Αποστόλου Παύλου στον Φλασκά Καλύμνου, παρακαταθήκη του μακαριστού γέροντα Παύλου Νικηταρά της Πάτμου, ο οποίος πρόσφερε έργο πνευματικό και στην Κάλυμνο.

Επειδή ο π. Θεμιστοκλής υπήρξε πνευματικό τέκνο του γέροντα Παύλου και έχει συγγράψει βιβλία για τη ζωή του, ήταν πραγματικά συγκινητικό, που η ομιλία έγινε στον συγκεκριμένο χώρο.

Το θέμα της ομιλίας ήταν: «Πού πάμε; Στα βράχια;»

Ο μεταφορικός αυτός τίτλος, όπως διεξοδικά και πολύ παραστατικά αναλύθηκε από τον π. Θεμιστοκλή είχε σαν κεντρικό νόημα την αλλοτρίωση του φρονήματος των Χριστιανών σήμερα, που οδηγεί σε πτώση πνευματική με καταστροφικές συνέπειες.

Έχουμε ξεφύγει από τον οδηγό των πατέρων της Εκκλησίας και παρασυρόμενοι από έξωθεν οδηγούς με γνώμονα το εγώ και τα θέλω μας , βιώνουμε τραγικά αδιέξοδα. Η σύγχρονη οικογένεια διάγει μια πνευματική κρίση, η γυναίκα-μητέρα υιοθετεί ξένα πρότυπα, αντίθετα με τις ελληνορθόδοξες αξίες μας και έτσι τα παιδιά χάνουν εντελώς τον δρόμο τους. Έχουμε δε αντικαταστήσει τις διαπροσωπικές σχέσεις με την απομόνωση του διαδικτύου.

Έχουμε ανάγκη όλοι από εσωτερική περισυλλογή και κατόπιν να απαντήσουμε στα ερωτήματα:

Είμαστε σωστά απέναντι στον Θεό; Είμαστε μυστηριακά κοντά στον Χριστό; Ποιος είναι ο σκοπός της ζωής μας;

Ο π. Θεμιστοκλής χρησιμοποίησε αρκετά παραδείγματα και με τον άμεσο και δυνατό λόγο του προβλημάτισε θετικά όλο το ακροατήριο, ώστε να δούμε αυτό που μπορούμε να εφαρμόσουμε στη ζωή μας, για να αποτρέψουμε τα χειρότερα και να σωθούμε.

Την ομιλία τίμησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας, κ.κ. Παΐσιος, ο οποίος στον χαιρετισμό, που απηύθυνε στην αρχή, χαιρέτησε την προσπάθεια και ανέφερε ότι με τον π. Θεμιστοκλή είναι ομογάλακτος εξαιτίας της πνευματικής σχέσης του επίσης με τον γέροντα Παύλο Νικηταρά.

Αρκετοί ιερείς παρακολούθησαν την ομιλία, όπως και εκπρόσωπος της δημοτικής αρχής του τόπου, αλλά και ένα πλήθος κόσμου, που κατέκλυσε κυριολεκτικά την αίθουσα, αλλά και τον προαύλιο χώρο.

Ευχόμαστε ο καλός Θεός να μας αξιώνει τέτοιες ομιλίες, καλόν πνευματικό αγώνα και καλή Σαρακοστή των Χριστουγέννων σε όλους!

www.enromiosini.gr

Τί εἶναι γιά τόν Θεό νά μᾶς πάρει τά πάθη σέ μιά στιγμή; Τίποτα!

Πολλές φορές συμβαίνει να μᾶς πιάνει ἕνα ἄγχος γιά τά πνευματικά καί λέμε:

– Τώρα δέν προοδεύω, τί θά γίνει;

Ἔχεις μιά ἀγωνία, βλέπεις συνέχεια τίς ἀδυναμίες σου, βλέπεις ὅτι προσπαθεῖς καί δέν γίνεται τίποτα, τά ἐλαττώματα παραμένουν, τά πάθη δύσκολα φεύγουν καί σέ πιάνει μιά ἀγωνία.

Θά τά ἀφήσουμε στόν Θεό, δηλαδή καί τά πνευματικά. Ὄχι μόνο τό τί θά φᾶμε καί τό τί θά πιοῦμε καί ἄν θά ἔχουμε δουλειά ἤ δέν θά ἔχουμε, ἄν προοδεύσει ἤ ὄχι τό παιδί μας στά μαθήματα, ἀλλά καί τά πνευματικά ἀκόμη, τήν πνευματική πρόοδο νά τήν ἀφήσουμε στόν Θεό, ὅλα στόν Θεό καί νά ποῦμε:

– Θεέ μου, Ἐσύ ξέρεις, ὅποτε θέλεις Ἐσύ νά μοῦ τά πάρεις τά πάθη…

Τί εἶναι γιά τόν Θεό νά μᾶς πάρει τά πάθη σέ μιά στιγμή; Τίποτα! Ἀλλά δέν εἴμαστε ἔτοιμοι ἐμεῖς, γιατί δέν ἔχουμε τήν ἀπαιτούμενη ταπείνωση γιά νά φυλάξουμε αὐτή τήν καλή κατάσταση πού θά μᾶς ἔλθει, ὅταν ὁ Θεός πάρει τά πάθη. Θά μᾶς τά πάρει μέν, ἀλλά ἀμέσως μετά θά τά ξαναποκτήσουμε, θά τά ξαναενεργήσουμε.

Δίνει ὁ Θεός τή Χάρη, ἀλλά δέν τήν κρατᾶμε γιατί δέν ἔχουμε ταπείνωση. Ἀμέσως ὑπερηφανευόμαστε.

Γι’ αὐτό ὁ Θεός μᾶς ἀφήνει νά συντριβοῦμε καί ἀπό τά πάθη, νά συντριβοῦμε καί ἀπό τίς ἁμαρτίες πολλές φορές, ὥστε νά ἀποκτήσουμε αὐτή τήν ταπείνωση. Τότε μᾶς τά παίρνει καί γίνεται κατόπιν μόνιμη αὐτή ἡ κατάσταση τῆς ἀπάθειας καί τῆς Θείας Χάριτος.

Ἱερομ. Σάββα Ἁγιορείτου
(“Περί πειρασμῶν” Ἀββᾶ Δωροθέου Ὁμιλία στίς 04 – 2 – 2009)

Τό πᾶν τελικά ἔγκειται σέ μᾶς, πῶς ἐμεῖς πιστεύουμε ἤ δέν πιστεύουμε, ἐμπιστευόμαστε ἤ ὄχι τόν Θεό

Ἐρώτηση: Ὅταν συναναστρεφόμαστε μεταξύ μας, τά πνευματικά μικρόβια μεταδίδονται ἀπό τόν ἕναν στόν ἄλλο καί βλαπτόμαστε, ἰδίως τά μικρά παιδιά. Μπορεῖ νά γίνει καί τό ἀντίθετο; Δηλαδή ἕνας ἅγιος, ἕνας ὑγιής πνευματικά νά ἐξυγιάνει καί ἕνα παιδί, ἕναν ἄλλον ἄνθρωπο;

Ἀπάντηση: Βέβαια γίνεται καί αὐτό, ἀλλά πιό δύσκολα θά ἔλεγα, γιατί ρέπουμε πρός τό κακό εὐκολότερα παρά πρός τό καλό. Ἐξαρτᾶται βέβαια καί ἀπό τή διάθεση μέ τήν ὁποία πλησιάζουμε ἕναν Ἅγιο. Ἄν πᾶς μέ καλή προαίρεση, μέ διάθεση νά ὠφεληθεῖς, ἄν πᾶς μέ εὐλάβεια, θά ὠφεληθεῖς. Θά πάρεις ἀπό τά “καλά του μικρόβια”, νά τό ποῦμε ἔτσι. Θά πάρεις τόν ζῆλο του, τήν παληκαριά του, τήν ἀγωνιστικότητά του, στό βαθμό πού θά θελήσεις νά πάρεις.

Μπορεῖ νά εἶναι μεγάλος Ἅγιος, ἀλλά ἐσύ ἐπειδή πᾶς μέ μικρή προαίρεση, μέ λίγη εὐλάβεια, παίρνεις λίγο.

Μπορεῖ νά εἶναι μικρός Ἅγιος, ἀλλά ἐπειδή ἐσύ πᾶς μέ μεγάλη προαίρεση καί μέ μεγάλη εὐλάβεια, θά πάρεις πολύ.

Μπορεῖ νά πάρεις καί περισσότερο ἀπ’ ὅσο ἔχει.

Ἔλεγε ὁ Ἅγιος ὁ Κατουνακιώτης: “ἄν πεῖς ὅτι ὁ Γέροντάς σου, ἄς ποῦμε, ἔχει μιά ἁγιότητα 10 βαθμῶν καί ἐσύ πᾶς μέ μιά εὐλάβεια 50 βαθμῶν, θά πάρεις 50! Ἄσχετα ἄν ὁ Γέροντάς σου ἔχει μόνο 10 νά σοῦ δώσει. Γιατί δέν εἶναι ὁ Γέροντας πού σοῦ δίνει, ἀλλά ὁ Θεός πού λειτουργεῖ μέσα ἀπό τόν Γέροντα καί βλέπει τή δική σου τήν εὐλάβεια. Καί ἄν πᾶς σέ ἕναν μεγάλο Ἅγιο, ἀλλά μέ πονηρία, μέ κακούς λογισμούς, μέ διάθεση κατάκρισης, δέν θά πάρεις τίποτα. Θά πάρεις καί ἐσύ κατάκριση”.

Βλέπετε; Τό πᾶν δηλαδή τελικά ἔγκειται σέ μᾶς, πῶς ἐμεῖς πιστεύουμε ἤ δέν πιστεύουμε, ἐμπιστευόμαστε ἤ ὄχι τόν Θεό καί τόν πνευματικό μας ὁδηγό καί τούς Ἁγίους Του.

Ἱερομ. Σάββα Ἁγιορείτου
(“Οὐκ ἔστιν ἡμῖν ἡ πάλη πρός αἷμα καί σάρκα” (Ἐφ. 6, 12) – Ὁμιλία στίς 4 – 07 – 2018)

Πως μπορεί πραγματικά η ζωή να είναι σαν ένας ήλιος γεμάτος χαρά

Έλεγε ο γέροντας (ο άγιος Παΐσιος) ένα παράδειγμα.
Έλεγε ότι όταν ήταν αρχάριος μοναχός, όταν έφτιαχνε τα εργόχειρά του, πήγαινε ο πειρασμός και του έκανε πολλά εμπόδια. Σπάζανε τα εργαλεία, τσάκιζαν τα χέρια του, σπάζαν τα εργόχειρα… Δεν μπορούσε να κάνει τίποτα.
Στην αρχή ήταν αρχάριος και δεν μπορούσε να το διαχειριστεί και δυσανασχετούσε. Κι έλεγε: «Να πάρει η ευχή να πάρει» ξέρω γω, διάφορα τέτοια που λέμε κι εμείς.
Έβλεπε όμως ότι όσο έλεγε τέτοια και δυσανασχετούσε, γινόταν χειρότερα ο ψυχικός του κόσμος και έχανε την προσευχή του. Σκέφτηκε ότι δεν είναι καλό αυτό το πράγμα, τι πρέπει να κάνω;
Κάθε φορά, λέει, που θα γίνει μια ζημιά, κάθε φορά που θα γίνει κάτι, εγώ θα λέω: «Μέγα το όνομα της Αγίας Τριάδος! Δόξα σοι, ο Θεός! Μέγα το όνομα της Αγίας Τριάδος!» Και κάθε φορά που του έσπαζαν τα πράγματα, έλεγε: «Μέγα το όνομα της Αγίας Τριάδος! Δόξα σοι ο Θεός ημών, δόξα σοι».
Όταν δε του έπεφταν κάτω, έλεγε: «Προσκυνῶ Πατέρα, Υἱόν καί Ἅγιον Πνεῦμα, Τριάδα ὁμούσιον καί ἀχώριστον.Και ευτυχώς που μου έπεσε, να κάνω και μια μετάνοια, έστω και άθελά μου».
Με αυτούς τους λογισμούς δοξολογούσε συνέχεια τον Θεό και ήταν πραγματικά η ζωή του σαν ένας ήλιος γεμάτος χαρά.
Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου 

Ἐμπιστεύσου τὸν Κύριον καὶ δὲν θὰ σὲ ἐγκαταλείψῃ

Μὴ φοβᾶσαι, ὅ,τι καὶ νὰ συμβῇ. Ὁ Χριστὸς βλέπει. Ὅ,τι ἐπιτρέπει, εἶναι διὰ τὴν ταπείνωσιν καὶ τὴν σωτηρίαν σου.

Ἐμπιστεύσου τὸν Κύριον καὶ δὲν θὰ σὲ ἐγκαταλείψῃ.

Ὅταν ὁ Θεὸς δῆ, ὅτι ἐξαντλήθη ἡ δύναμίς σου καὶ ὅτι πια ἀπελπίστηκες ἀπὸ σένα, τότε ἐπεμβαίνει. Δὲν θέλει συνεργόν τὴν φιλαυτίαν σου.

Ἐγὼ δὲν φροντίζω διόλου. Ἔμαθα νὰ ἀναπαύομαι εἰς τὸν Θεόν, καὶ ἐκεῖνος ἐνεργεῖ.

Ὅταν ἀναθέτεις τὴν μέριμνά σου εἰς τὸν Θεόν, τότε ἀναπαύεται καὶ ἡ ψυχή σου.

Ὅ,τι θὲλεις, Κύριε, ὅπως θὲλεις, ὅταν θὲλεις. Ἐγὼ Σὲ ἐμπιστεύομαι.

Ἔρχεται ἡ χάρις καὶ ἡ ψυχὴ γίνεται φῶς, δὲν θέλει πια τίποτε ἄλλο ἀπὸ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ.

Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής

Αυτή είν η πίστη μας, η θρησκεία μας, η Εκκλησία μας!

Ο Άγιος Μηνάς, είναι και ο νικητής του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, μετά την Παναγία μας γιατί; γιατί στο Έλ Αλαμέιν της Αφρικής, Ελ Αλαμέιν σημαίνει στον τόπο του Μηνά, Μέϊν είναι ο Μηνάς, ξεσήκωσε αμμοθύελλα στην έρημο. Κι αχρήστευσε όλα τα τάνκς και τις πολεμικές μηχανές των Γερμανών και άλλαξε μετά η ροή των γεγονότων και του πολέμου κι όλα απέβησαν, υπέρ των συμμάχων μας. Είναι ο μεγάλος νικητής και στην Κρήτη. Εκεί στη μάχη της Κρήτης, ο Άγιος Μηνάς ήταν κοντά και μπροστά.

Στο Ηράκλειο, που ναι ο ναός του, εμπόδιζε τις γερμανικές βόμβες να πέσουν επάνω. Κι όταν κατέβηκε, αργότερα, ο πιλότος, που έπεσε η Κρήτη μας, του είχε κάνει εντύπωση και λέει: να πάω να δώ. Τι είν αυτό , λέει, που εμπόδιζε τις βόμβες και πάει και κοιτάζει, μέσα βλέπει τον Άγιο. Αυτός , λέει, μ’ εμπόδιζε ο Άγιος Μηνάς τον εμπόδιζε. Αυτή είν η πίστη μας, η θρησκεία μας, η Εκκλησία μας!

+Αρχιμανδρ. Ανανίας Κουστένης

Περί του ακατάληπτου μυστηρίου της Θείας Κοινωνίας

Διηγήθη ο Αββάς Δανιήλ ο από την Φάραν, ότι είπεν ο πατήρ ημών, ο Αββάς Αρσένιος δια κάποιον σκητιώτην, ότι κατά την πράξιν ήτο μέγας, εις δε την πίστιν απλοϊκός και έσφαλλεν από άγνοιαν και έλεγεν: Δεν είναι πραγματικώς ο άρτος τον οποίον μεταλαμβάνομεν σώμα Χριστού αλλά αντίτυπον.

Και ήκουσαν δύο γέροντες ότι λέγει αυτόν τον λόγον, και γνωρίζοντες ότι ήτο μέγας εις την αρετήν, εσκέφθησαν ότι με ακακίαν και απλότητα λέγει και ήλθαν προς αυτόν και του λέγουν: Αββά, ακούσαμεν δια κάποιον λόγον άπιστον. Διότι λέγει ότι ο άρτος όπου μεταλαμβάνομεν δεν είναι πραγματικώς σώμα Χριστού αλλά είναι αντίτυπον.

Λέγει ο γέρων: Εγώ είμαι όπου λέγω αυτό. Οι δε τον παρακαλούσαν λέγοντες, μη πιστεύης έτσι Αββά αλλά όπως παρέδωσεν η καθολική εκκλησία διότι ημείς πιστεύομεν, ότι αυτός ο άρτος, σώμα είναι του Χριστού και το ποτήριον αυτό είναι το αίμα του Χριστού κατά αλήθειαν και όχι αντίτυπον. Αλλά όπως εις την αρχήν αφού έλαβε χώμα από την γήν έπλασε τον άνθρωπον κατ’ εικόνα του, και δεν ημπορεί κανείς να είπη ότι δεν είναι εικόνα του Θεού, αν και είναι ακατανόητος έτσι ο άρτος, τον οποίον είπεν ότι σώμα μου είναι, πιστεύομεν ότι αυτός κατά αλήθειαν σώμα είναι Χριστού.

Ο δε γέρων είπεν εάν δεν πεισθώ από γεγονός, δεν βεβαιώνομαι.

Οι δε του είπαν. Ας παρακαλέσωμεν τον Θεόν την εβδομάδα αυτήν δια το μυστήριον τούτο, και πιστεύομεν ότι ο Θεός θα μας φανερώση.

Ο δε γέρων μετά χαράς εδέχθη τούτο και παρεκάλει τον Θεόν, λέγων. Κύριε συ γνωρίζεις ότι όχι από κακίαν απιστώ αλλά δια να πλανηθώ από άγνοιαν, φανέρωσε μοι Κύριε Ιησού Χριστέ.

Αφού δε επήγαν εις τα κελλία των οι γέροντες, παρεκάλουν τον Θεόν και αυτοί, λέγοντες: Κύριε Ιησού Χριστέ, φανέρωσε εις τον γέροντα το μυστήριον τούτο, δια να πιστεύση και μη χάση τον κόπο του.

Και εισήκουσεν ο Θεός και των δύο και αφού συνεπληρώθη η εβδομάδα, ήλθον την Κυριακήν εις την εκκλησίαν, και εστάθησαν μαζί οι τρεις μόνοι εις ένα μαξιλάρι, εις το μέσον δε ήτο ο γέρων.

Ηνοίχθησαν δε αυτών οι οφθαλμοί και όταν ετέθη ο άρτος εις την Αγίαν Τράπεζαν, εφαίνετο μόνο εις τους τρείς ωσάν παιδίον και καθώς άπλωσεν ο ιερεύς το χέρι να κόψη τον άρτον, ιδού άγγελος Κυρίου κατέβη από τον ουρανόν κρατών μαχαίρι και έσφαξε το παιδίον και άδειασε το αίμα του εις το ποτήριον. Όταν δε έκοψεν ο ιερεύς εις μικράν τεμάχια τον άρτον, και ο άγγελος έκοπτεν από το παιδίον μικρά μέρη και όταν προσήλθον να λάβουν από άγια, εδόθη εις τον γέροντα μόνον κρέας κρέας αιματωμένον.

Και ιδών εφοβήθη και εφώναξε λέγων: Πιστεύω Κύριε, ότι ο άρτος σώμα σου είναι και το ποτήριον αίμα σου είναι.

Και αμέσως το εις το χέρι του κρέας έγινεν άρτος κατά το μυστήριον εμετάλαβεν ευχαριστών τον Θεόν.

Και του λέγουν οι γέροντες: Ο Θεός γνωρίζει την ανθρώπινη φύσιν ότι δεν μπορεί να φάγη κρέατα ωμά και δια τούτον μετέβαλε το σώμα του εις άρτον και το αίμα του εις οίνον, εις τους δεχομένους με πίστιν.

Και ευχαρίστησαν τον Θεόν δια τον γέροντα, ότι δεν άφησε να χάση τους κόπους του και ανεχώρησαν οι τρεις μετά χαράς εις τα κελλία των.

Το Πάθος της Ρουλέτας (Video)

Το πάθος της ρουλέτας!

“Τα πάθη μας είναι φιλεπίστροφα…”

π. Γεώργιος Σχοινάς & Γιώργος Τσίακκας

 

“Εὐχαριστιέσαι ἐγωιστικά, γιατί νομίζεις ὅτι ἔτσι ἐξυψώνεσαι…”

Ἔγινε πλέον κακή συνήθεια, μόλις μαθαίνουμε κάτι γιά τόν πλησίον μας, νά πηγαίνουμε καί νά τό διαλαλοῦμε παντοῦ. Καί λέγει ὁ Ἅγ. Γρηγόριος ὁ Θεολόγος: “αὐτό δίνει μιά ἡδονή στούς ἀνθρώπους, τό νά διηγοῦνται τά λάθῃ τῶν ἄλλων”, ἀλλά αὐτή ἡ ἡδονή, βεβαίως, δέν εἶναι κατά Θεόν, ἀλλά εἶναι ἐκ τοῦ πονηροῦ. Εὐχαριστιέσαι ἐγωιστικά, γιατί νομίζεις ὅτι ἔτσι ἐξυψώνεσαι.

Τό ἴδιο λάθος, ξέρετε, παθαίνουμε καί μέ τήν τηλεόραση καί τό διαδίκτυο, μ’ αὐτές τίς λεγόμενες κουτσομπολίστικες ἐκπομπές καί ἱστοσελίδες πού καθόμαστε καί χαζεύουμε τά λάθῃ τῶν ἄλλων, τίς πτώσεις τῶν ἄλλων. Καί αὐτό δίνει μιά ἡδονή σέ μᾶς. Ἀλλά αὐτό δέν εἶναι κατά Θεόν. Εἶναι μιά ἡδονή ἐκ τοῦ πονηροῦ, γιατί λές:

– Α, ἐγώ δέν εἶμαι σάν καί αὐτούς, εἶμαι πολύ καλύτερος.

Ἄρα, τί κερδίζεις ἀπό ὅλο αὐτό; Μόνο ὑπερηφάνεια. Καί εἶναι μιά μεγάλη παγίδα, λοιπόν, μέσα ἀπό τήν τηλεόραση καί τό διαδίκτυο νά πέφτουμε στό ἁμάρτημα αὐτό τῆς κατάκρισης, καί νά τρέφουμε τόν ναρκισσισμό μας καί τήν ὑπερηφάνειά μας.

Ἱερομ. Σάββα Ἁγιορείτου